Dag 19+20+21

19 maart 2015 - Kenton-on-Sea, Zuid-Afrika

Vandaag een wat langer reisverslag (3 dagen), zodat het wat minder internet kost.

Dag 19:
Vandaag was het nog slechter weer dan gisteren. Het was zelfs zo slecht dat Francis vroeg wie er mee wilden gaan op safari. Een aantal mensen bleven thuis maar ik als echte fanatiekeling heb een grote poncho aangetrokken en durfde de regen wel aan. Gelukkig was het een uur later al droog. Ik ben ontzettend blij dat ik toch mee ben gegaan op safari die dag. We zijn namelijk in totaal 5 neushoorns tegen gekomen. Een daarvan was hoogzwanger. Ook hebben we weer het baby neushoorntje gezien. Deze was veel speelser dan twee weken geleden. Ze durfde al verder van de moeder vandaan te lopen en galoppeerde van plas naar plas. Daar nam ze lekker een bad en rolde door het water en de modder. Een prachtig en grappig gezicht. Echt genieten. Thendi, de moeder van het baby neushoorntje, nam daarna ook nog een bad in een van de plassen. In de middag hebben we 100 zakken met zand gevuld. Aankomende maandag worden er nieuwe bomen en planten gepland bij de receptie van het park. Daar is het zand voor nodig. In totaal moeten we maar liefst 1000 (!!) zakken met zand vullen. Elke zak is ongeveer 10 kg zwaar, wat dus betekent dat we 10000 kg zand in zakken moeten stoppen. Vandaag hebben we al 1000 kg zand verwerkt, nog 9000 te gaan dus…

Dag 20:
Vandaag hebben we weer lesgegeven op het schooltje. Dit keer had ik groep 1, 2, 3. Het was veel moeilijker dan de vorige keer, omdat de kinderen nauwelijks Engels spraken. De vorige keer had ik groep 4 en die waren toch al een stuk verder. We hebben gerekend en veel getekend. Zo hebben we bijvoorbeeld een gezicht op het bord getekend die de kinderen op hun papier natekenden. Hiermee hebben we de Engelse woorden voor neus, mond, oren, ogen etc. aangeleerd. Daarna hebben we nog gevoetbald met de jongens en springtouwen gedaan met de meiden. Nadine en ik vielen trouwens in de smaak, aangezien we in de pauze door 2 jongens van de hoogste klas werden gevraagd of we alsjeblieft met ze op de foto wilden, tuurlijk! In de middag hebben we de geheugenkaarten van verschillende camera’s vervangen. Hier stonden hele goede foto’s op van hyena’s, olifanten, neushoorns en leeuwen. Ook hebben we de “black rhino” (zwarte neushoorn) voor de eerste keer gezien. Er zijn er nog maar 2 in dit gebied en Francis had ze pas 2 keer dit jaar gezien. Echt uniek dus! In de avond hebben we pizza gegeten in het stadje, heerlijk aan het strand. Toen we terug reden en bij ons huis aankwamen, stond er een grote olifant voor ons hek!! Ik heb het dus nog een keer meegemaakt Harry. Ook bleek dat er een baby kudu (antilope) in onze tuin zat. Ze is onder ons hek in onze tuin gekomen. Ze was erg gestrest, heel zielig. Helaas konden we niks doen. We moeten wachten tot morgenochtend.

Dag 21:
De baby kudu zat vanmorgen nog steeds in onze tuin. Toen Francis naar de jeep liep, wist het dier te ontsnappen. We hopen allemaal dat de kudu nog een familie vindt, want anders heeft ze geen schijn van kans in de natuur. Vandaag hebben we een enorm drukke en zware dag gehad. Vanmorgen zijn we begonnen met het begaanbaarder maken van wegen. Daarna zijn we de hele dag bezig geweest met het helpen van een project bij de receptie. Als je het park in komt rijden, rij je tegen de receptie aan maar de tuin eromheen ziet er niet meer uit. Dit willen ze dus opknappen. We hebben samen met andere rangers aloë vera planten uit de grond getrokken (met behulp van de trucks) en deze in en uit de truck moeten laden. Heel veel kleinere planten uit de grond getrokken, daarna nog 3000 kg zand in en uit moeten laden en rotsen moeten dragen. Alsof dat nog niet genoeg was heb ik ook nog geholpen met het vervoeren van een gigantische boom. Ik, samen met drie andere vrijwilligers en 2 rangers, zijn helemaal naar de andere kant van het park gereden om een enorm zware boom op te halen. Deze moesten we optillen en in de truck hijsen. Het leuke is dat je daarna de hele weg terug op een boom moet zitten. In de truck is maar plaats voor 2, dus de vrijwilligers zaten achter in de bak van de truck… Je kunt je voorstellen dat het niet fijn zit met alle hobbels en gaten in de weg. Ondanks het feit dat mijn benen en armen onder de schrammen zitten, mijn rug helemaal kapot is, mijn haar vol zand zit, ik zeker een kg zand heb gegeten, mijn armen zo zwaar als lood voelen en mijn handen vol blaren zitten, vond ik het vandaag echt een topdag! Vanavond gaan we lekker uiteten bij de main lodge, dat hebben we wel verdient. Daarna gaan we nog op nacht safari! Hopelijk hou ik dat vol, want ik ben helemaal kapot.

1. Karin:
    19 maart 2015
    Dat is flink aanpakken daar zo te lezen!! Maar je krijgt er ook heel veel voor terug! Is er een maximum leeftijd voor vrijwilligers? Ik krijg de kriebels
  2. Annelies:
    19 maart 2015
    Karin.....Telepathie ik dacht precies hetzelfde. Ik vroeg mij af of vrijwilligers van 50+ er aan het werk zijn.
    Het lijkt me zo leuk.......voor weer een broer zussen uitje
  3. Lot:
    19 maart 2015
    Ik vind het zo typisch jou dat je er weer een rekensommetje van maakt met dat zand. Hahahah. Fijn dat je zo'n toptijd hebt!
  4. Hettie:
    19 maart 2015
    Doe je het wel een beetje rustig aan meid!
  5. Harry:
    19 maart 2015
    We krijgen een heel andere dochter terug. Verheug me nu al op je onderhoud van onze tuin....
  6. Karlijn:
    20 maart 2015
    Ben je niet al een neger (Jennes noemt het: ingeburgerd zijn)???

Die neushoorn is btw echt cute. Kan niet wachten tot je terug bent en bikkel niet meer naar joekelz hoeft. Ze is de hele dag niks meer waard.... Ze wilt niet eens meer spelen/bijten...?!
  7. Michiel:
    20 maart 2015
    Hé Timi,

Wat een leuke verhalen weer, geniet ervan! In mijn ogen valt dit niet meer onder vrijwilligerswerk maar meer onder dwangarbeid maar jij lijkt er van te genieten ;)! Het doet mij oprecht denken aan mijn ontgroening in Maastricht!!

Karin en Annelies ik weet niet of ons mam te porren is.. Zo zie ik nog een paar obstakels bij jullie oudste zus ;)!

Geniet ervan Tim en tot snel!

Groetjes
  8. Arjen:
    21 maart 2015
    Ben je nog aan het turn trainen tussendoor? NIet vergeten hoor, denk aan Harry die dat ook gewoon blijft doen ondanks alles. Jij bent nog jong!
  9. Emma:
    23 maart 2015
    Tims!

Zo te lezen heb je echt een toptijd daar en kom je in een nog betere conditie terug dan dat je gegaan bent;) Ik vind het echt ontzettend leuk om je verhaaltjes te lezen en krijg steeds meer zin om zelf te vertrekken. Geniet ervan!
    en blijf vooral foto's maken haha, die baby neushoorn is echt cute

liefs xx
  10. Oma van Asten:
    26 maart 2015
    Nou Timi ik geniet van je verhalen alleen beng ik nbang dat je te hard werkt,maar dat is misschien goed voor je conditie.
    wat zul je mooi bruin zijn nu je zo veel buiten bent.
    groetjes Oma.