Dag 40+41+42

9 april 2015 - Kenton-on-Sea, Zuid-Afrika

Dag 40:
Vanochtend hebben we niet gewerkt, maar zijn we op safari gegaan. Het was een leuke rit, waarbij we de leeuwen zagen. Deze keer niet met zijn vijven maar met zijn tweeën. Broer en zus van 1 jaar oud waren de andere aan het “roepen”. Het mannetje lag met zijn hoofd naar de andere kant in vergelijking met het vrouwtje en om de beurt maakten ze een geluid  zodat de andere drie leeuwen hun konden horen en zoeken. Even later gaven ze het op. In de middag hebben we een weg hersteld die we dagelijks gebruiken. Door de hevige regen van dit weekend zijn alle kiezels op die weg naar onder geschoven, waardoor er veel gaten in de weg zaten en het bijna onmogelijk was om hier nog te rijden. We hebben alle kiezels naar boven gesjouwd en de weg weer opnieuw aangelegd. In de avond zijn we naar Kenton-on-Sea gegaan voor de burgeravond. Deze week dus geen pizza avond maar een burgeravond. Dit restaurant is veel minder gezellig dan het restaurant van de pizza’s, omdat het meer een café/pub is. Ik vond het wel leuk om een keer wat anders te doen, maar volgende week wordt het weer pizza avond!

Dag 41:
Vanochtend hebben we de hele ochtend “road clearing” gedaan. Wegen begaanbaarder maken die te dicht zijn begroeid met planten en bomen. In de middag hebben we de olifanten gezien die vlak langs de jeep liepen. Een kleintje die was eerst een beetje bang maar werd daarna nieuwsgierig. Ze kwam steeds dichter bij de jeep en begon toen ineens te rennen, haar oren op en neer te bewegen en veel kabaal te maken. Super schattig. Frances dacht dat ze dit deed omdat ze trots was dat zij als eerste de jeep passeerde en haar familie erop attent wilde maken dat er iets vreemds op de weg stond. Daarna hebben we twee mannen opgehaald die bij een reisorganisatie werken. Zij kwamen video opnames maken van dit vrijwilligersproject. We hebben ze het park laten zien en in de avond zijn we met ze op nacht safari gegaan. Dit was een spannende avond! Twee neushoorns met een baby neushoorn stonden midden in de leeuwenfamilie. Wij waren al bang al bang dat de leeuwen voor de baby zou gaan, maar wat bleek, de leeuwen waren bang voor de neushoorns. Zelfs toen het mannetje rustig verder liep en de baby neushoorn vlak langs de leeuwen ging liggen (!!) durfden de leeuwen niets te doen. Als de moeder een stap naar voren deed, renden alle leeuwen weg. Op een gegeven moment durfde de jongste leeuw naar de baby neushoorn te gaan, maar toen stond de baby op en maakte de leeuw bang door naar hem toe te rennen. De moeder leerde de baby om de leeuwen weg te jagen. Heel grappig. De leeuwen gaven het op en gingen verder met hun lunch van die dag, een impala.

Dag 42:
Vanochtend waren de twee mannen van de reisorganisatie nog steeds bij ons om hun video af te maken. We hebben een beetje gewerkt om de mannen te laten zien wat we zoal doen op een dag. Daarna ben ik maar liefst een kwartier lang geïnterviewd omdat ik hier als een van de weinige 7 weken ben. Toen hebben we de leeuwen gezien die vrij actief waren. Mandora, het oudste mannetje, proefde of het vrouwtje al vruchtbaar was. Dit klinkt een beetje vies, maar hij kan aan de urine van het vrouwtje proeven of het vrouwtje op dat moment vruchtbaar is ja of nee. De vrouwtjes vonden het allemaal prima en waren druk bezig met het schoonmaken van elkaar. In de middag hebben we de geheugenkaarten van alle camera’s vervangen en hebben we een aantal nieuwe camera’s geplaatst. Nu ga ik snel stoppen want vanavond is de laatste avond samen met mijn kamergenoot. Vier weken lang was ze hier, erg jammer dat ze weer gaat!

1. Harry:
    9 april 2015
    Dus binnenkort te zien als reclamemaakster voor dit vrijwillegersproject. Ben nu al benieuwd wat voor nieuwe extra dingen je gaat beleven de komende periode.
  2. Arjen:
    10 april 2015
    Wie wordt je nieuwe kamergenoot?